'Retoertje Drenthe' bereikt veel Nederlanders

| Miranda Horstman

Het tweede deel van onze Retoertje Drenthe campagne is weer bij veel mensen onder ogen gekomen. En het zien van deze campagne zorgde voor een significant hogere bezoekintentie aan Drenthe en resulteerde daarnaast in een betere top-of-mind positie voor binnenlandse bestemmingen.

Retoertje Drenthe - gericht op seizoensverlenging

In het voorjaar van 2021 verleidden we Nederlanders via de campagne ‘Retoertje Drenthe’ om in voorseizoen een minibreak naar Drenthe te plannen. We konden deze voorjaarscampagne in aangepaste vorm ook inzetten tijdens het najaar. De namen van twee retoertjes werder gewijzigd om ze nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep, ook werd er gebruik gemaakt van ander beeldmateriaal, passend bij het seizoen. In september startte de najaarscampagne met aanbod gericht op nazomer en herfstvakantie. Voor de doelgroep stellen richtten we ons op de nazomer en voor de gezinnen op de herfstvakantie. De campagne was multimediaal, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van online uitingen, Facebook/Instagram, print en abri's.

Inzet:  Online, print, abri's

Doelgroep: Harmoniezoekers, Inzichtzoekers en Verbindingzoekers

Campagneperiode: 30 augustus t/m 20 oktober

Zes tripjes: - Familiepret - In de wildernis - De paden op, de lanen in - Oorspronkelijk Drenthe - Even helemaal niks - Werelderfgoed

Resultaten najaarscampagne in bereik en clicks

De online campagne haalde een bereik van 1,3 miljoen Nederlanders (getarget binnen doelgroep) en leverde 53K klikken naar de site. De abri's in Amsterdam hadden een bereik van 5,5 miljoen mensen en ook de printuitingen leverden een potentieel bereik van ruim 5,6 miljoen. De campagnepagine werd ruim 60.000 keer bekeken en dit resulteerde in ruim 7000 doorclicks richting ondernemers.

Aanzienlijk hogere bezoekintentie na zien campagne
Naast onze bereikscijfers meten we ook via een onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard wat het effect van de campagne is op zaken als top-of-mind-positie en bezoekintentie. Daarnaast evalueren we onze uitingen op duidelijkheid van afzender en boodschap, uitstraling passend bij oerpositionering, aantrekkelijkheid en passendheid bij Drenthe. Zo kunnen we onze uitingen steeds verder optimaliseren en zorgen we ervoor dat ook toekomstige campagnes zo goed mogelijk hun werk doen.

  • Drenthe was tijdens september en oktober het meest zichtbaar van alle provincies (9% zegt reclame van Drenthe te hebben gezien).
  • 29% heeft een of meer uitingen van de campagne gezien, dat komt neer op zo’n 5 miljoen Nederlanders
  • 9 op de 10 vonden het duidelijk dat Drenthe afzender was van deze campagne.
  • 2 op de 3 vonden de boodschap om in het najaar naar Drenthe te komen (zeer) duidelijk
  • Drenthe wordt significant vaker als eerste binnenlandse vakantiebestemming genoemd (18% top-of-mind vs. 12%) door diegenen die de najaarscampagne hebben gezien. Ook lag de bezoekintentie significant hoger (23% vs. 14%) onder deze groep
  • Drenthe staat top-of-mind op een derde plek als binnenlandse vakantiebestemming (na Zeeland en Limburg en voor Gelderland).

Lees meer