Het belang van reviews

| Michelle Boer


Wist je dat 95% van de gasten reviews bekijkt voor ze overgaan tot boeken? Dat is al één goede reden om actief aan de slag te gaan met reviews. Hoe je dat doet, leg ik je graag uit in deze blog. Mijn naam is Michelle Boer, ik ben Relatiemanager bij Marketing Drenthe voor de regio Hondsrug Drenthe. In mijn werk houd ik me bezig met de zakelijke communicatie, ondernemersbezoeken, het organiseren van bijeenkomsten etc. Hierbij zijn we altijd op zoek naar relevante aanhaakmogelijkheden voor ondernemers. Zo hebben we in 2023 bijvoorbeeld een reviewtraining georganiseerd. De belangrijkste informatie die we aan de deelnemers hebben meegegeven zet ik voor je op een rij. 

Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Mond-tot-mond reclame is ook voor jouw bedrijf nog altijd de beste reclame. Onze gasten vertrouwen nu eenmaal de mening van anderen. Waarschijnlijk zul je het zelf wel herkennen. Je snuistert online naar een mooie accommodatie en je wordt overspoeld met mooie teksten en afbeeldingen. Het aanbod online is groot. Vaak scroll je al snel verder naar de reviews. Hoe hebben vorige gasten het ervaren? Ook onderzoeksresultaten tonen aan hoe belangrijk reviews zijn voor jouw online zichtbaarheid én voor de boekingen.

Relevante weetjes: 

  • 95% van de reizigers leest reviews voor ze overgaan tot een boeking
  • Gemiddeld worden er 7 reviews gelezen voordat er een boeking wordt gedaan. 
  • Aanbeveling van vrienden of bekenden is met 16% de belangrijkste factor om tot boeking over te gaan
  • 55% van de reizigers maakt zijn keuze naar aanleiding van het bekijken van reviews
  • Bijna driekwart van de Duitsers (72%) maakt gebruik van reviewsites bij het boeken van een vakantie

Hoe verzamel je meer waardevolle reviews?

Aan de slag! Hieronder leg ik stapsgewijs uit welke stappen je kunt doorlopen om meer waardevolle reviews voor jouw organisatie te krijgen. 

1. Kies een aantal reviewplatforms waar je je op focust 
Er zijn tegenwoordig allerlei verschillende platforms waarop je reviews kunt verzamelen. Ons advies is om je eerst te focussen op één of twee. Op deze manier houd je het behapbaar voor jezelf. Bovendien werkt dit ook prettiger in je communicatie richting gasten. Interessante opties hierbij zijn o.a. Google, Facebook, TripAdvisor en Zoover. 

2. Vraag je gasten om reviews
Reviews opvragen kan op vele manieren. Maak hierbij ook vooral gebruik van je eigen creativiteit. Handig is in ieder geval om een QR code aan te maken. Hiermee komen gasten rechtstreeks op een platform terecht waar ze een review over jouw organisatie kunnen achterlaten. Deze QR code kun je aan een mailing toevoegen of afdrukken op een visitekaartje/flyer/poster. Andere opties om het onder de aandacht te brengen zijn: gasten persoonlijk vragen, als handtekening in je e-mail, widgets op je website etc. Hiernaast wat inspiratie. 

3. Reageer actief op binnengekomen reviews
Zorg ervoor dat je actief reageert op de reviews die je binnen krijgt. Dit doe je in eerste instantie via de platforms waar jij je op focust (zie punt 1). Mensen nemen de moeite om een review voor jouw bedrijf te schrijven en daar wil je ze natuurlijk voor bedanken. Later in deze blog vind je handvatten hoe je op negatieve reviews reageert, maar vergeet zeker niet om óók op positieve reviews te reageren!  

4. Betrek je team bij de plannen 
Om er echt een succes van te maken is het handig én leuk om je team bij jouw plannen te betrekken. Leg ze uit waarom het voor jullie organisatie belangrijk is om waardevolle reviews te verzamelen en vraag ze om dit onder de aandacht te brengen bij de gasten. Tip: houd het aantal reviews bij en deel ook vooral de positieve reviews die binnen komen. Dit stimuleert je team! Zo deelde een werknemer bij De Drie Provinciën zijn ervaring n.a.v. onze reviewtraining: "De bediening geniet van de waardering en in de keuken zijn we trots op de foto’s van onze gerechten die we op Google terug zien," aldus Dagmar Arends. 

Hoe ga je om met negatieve reviews?

Helaas ontkom je er niet aan dat je ook negatieve reviews zult krijgen, maar het is jouw reactie die het verschil maakt! Wanneer je ongenuanceerde kritiek krijgt, ben je misschien al snel geneigd om diegene eens te vragen waarom ze toch zo zuur in het leven staan.... Tel even tot 10 voordat je reageert, maar zorg er wel voor dat je altijd reageert! Hiermee laat je namelijk zien dat je jouw gasten serieus neemt. Ook vergroot de aanwezigheid van negatieve reviews jouw geloofwaardigheid. Wanneer gasten alleen maar lovende reviews lezen, worden ze al snel achterdochtig. 

De aanwezigheid van negatieve reviews vergroten de geloofwaardigheid

Tips hoe je kunt reageren:

  • Bedank diegene voor het schrijven van een review 
    Ook al ben je niet blij met een negatieve review, diegene heeft wel tijd genomen om een review over jou te schrijven. Door hem of haar gelijk te bedanken, geef je aan dat je open staat voor feedback en dit ook serieus neemt. 
  • Verontschuldig jezelf
    Los van het feit of het jouw schuld is of niet, is het handig om je te verontschuldigen. Er is namelijk niet voldaan aan de verwachtingen van jouw gast, om wat voor reden dan ook. Door je te verontschuldigen of aan te geven dat je het vervelend vindt hoe het gelopen is, toon je begrip. 
  • Ga in op de kritiek
    Probeer er niet omheen te draaien of zaken te verdoezelen in je reactie. Ga juist eerlijk in op de kritiek die je gekregen hebt en neem daarbij jouw standpunt in. Misschien is het inderdaad jouw fout en kun je dat simpelweg benoemen. Of wie weet is er een andere reden waarmee je kunt toelichten wat er misgegaan is. 
  • Bied een oplossing of conclusie 
    Sluit altijd af met een oplossing of conclusie. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld het voorstel om telefonisch contact op te nemen (om een verdere online discussie te voorkomen), een kortingscode aanbieden voor een volgend bezoek, of misschien pas je wel een werkproces aan op basis van de mooie tip die je gekregen hebt. Zorg ervoor dat je positief en oplossingsgericht blijft. 
     
  • Of haak erop in met humor zoals de meneer hieronder..... 


 

Mogelijk ook interessant voor jou?