Duitsers verleiden voor een bezoek aan Drenthe

| Yvonne Cornax


Tijdens de netwerkbijeenkomst Kop van Drenthe doken we met ondernemers in het onderwerp waarom Duitsers naar Drenthe komen. Ook bespraken we of de Duitse markt aantrekkelijk is voor Drentse ondernemers. We zetten een aantal tips op een rij.

Waarom Duitse gasten aantrekken?

Vanaf komend weekend staat bij een aantal vakantieparken de parkeerplaats weer vol met Duitse kentekens. Het merendeel van de toeristen komt uit eigen land maar daarbij is inmiddels één op de tien overnachtingen van een Duitse gast. Van alle internationale overnachtingen komt 70% uit Duitsland en dan hebben we het met name over Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. In Drenthe telden we 748.000 overnachtingen vanuit Duitsland in 2022 (bron CBS, wil je meer weten over de overnachtingscijfers van 2022, klik dan hier). Het grote voordeel is dat de Duitsers vaak vrij hebben buiten de vakanties en feestdagen van de Nederlanders, kijk op www.schulferien.org voor Duitse vakanties en feestdagen. Een hotelier uit de Kop van Drenthe noemde eveneens dat het prettig is dat de Duitser iets meer uitgeeft dan de Nederlandse gast. Ook voor 2023 geeft de Duitse gast aan graag weer op vakantie te gaan in Europa, kijk hier voor de Internationale Vakantiemonitor van NBTC.

Vinden Duitsers Drenthe interessant?

We vroegen Duitsers uit Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen hoe zij graag hun vakantie besteden. Strand/kust/zee scoren dan hoog (zie de grafiek hieronder uit ons positioneringsonderzoek 2022). Een kleine groep Duitsers vroegen we om een vakantie naar Drenthe te plannen. Drenthe is dan geen voor de hand liggende keuze. Drenthe heeft geen kust, geen grote steden en er lijken op het eerste gezicht weinig grote toeristische trekkers. De verwachtingen van Duitsers bij Drenthe zijn dan ook bescheiden. Echter bij een bezoek aan Drenthe worden de verwachtingen meer dan waargemaakt, ze zijn enthousiast over Drenthe, voelen zich volledig opgeladen en komen graag terug. Conclusie met de Drentse ondernemers is dan ook:

  • Laat zien wat er allemaal in Drenthe te doen is en in de omgeving van jouw bedrijf.
  • Maak gebruik van de Duitse gasten die enthousiast zijn en zet ze in als ambassadeur.
  • Deel als ondernemers tips met elkaar, als je een goed platform hebt gevonden deel die tip met je collega. Immers hoe meer ondernemers er op dat platform staat hoe duidelijker het is voor de gast dat Drenthe een aantrekkelijke bestemming is.

Wat waarderen Duitsers aan Drenthe?

We vroegen onze groep Duitsers waarom zij het zo fijn hadden gehad in Drenthe. Dit onder meer gewaardeerd (bron gastreisonderzoek 2022):

  • De spectaculaire natuur en gezellige dorpjes
  • Familievriendelijk!
  • Veel te doen zeker voor gezinnen
  • Uitstekende infrastructuur fietsen
  • De stellen waardeerden de interessante culturele evenementen
  • Het typisch Nederlandse eten (pannenkoek, vla, gehaktbal, etc.)

Met name Assen, Emmen, WILDLANDS Adventure Zoo en de nationale parken worden bezocht door de Duitse bezoekers.

Stappen Duitse markt

Wil jij stappen zetten op de Duitse markt maar heb je geen idee hoe te beginnen? We helpen je graag op weg. Met ons Duitse mediabureau maakten we een checklist en een stappenplan om te starten met een Duitse site, online vindbaarheid en online marketing. Lees meer in deze blog. Ben jij al even bezig op de Duitse markt en zou je graag kennis uitwisselen met collega ondernemers? Neem contact op met yvonne.cornax@marketingdrenthe.nl, dan kijken we of we ondernemers met elkaar kunnen verbinden.

Mediagedrag Duitsers

De afgelopen jaren hebben de Duitsers online een flinke inhaalslag gemaakt. Net als Nederlandser zijn Duitsers volop online en op socials te vinden, blijkt uit onderzoek van NBTC. Online zoekmachines zijn veelal het startpunt voor oriëntatie. Ook websites van streek/stad worden veel gebruikt. Let wel op: Drenthe wordt nog beperkt gezocht. Van de boekingssites is Booking.com de meest gebruikte site. Van de social media (door 6% als inspiratiebron genoemd) zijn Facebook en Instagram met name populair. Wil je meer weten over de zoekwoorden of de online kanalen die de Duitser gebruikt, klik dan hier. Ook tippen we je graag een Duits onderzoek www.netzvitamine.de. Wil je ook offline aandacht dan zijn de regionale kranten een goed vertrekpunt, let op dit is erg kostbaar! Denk hierbij aan de Rheinische Post, Westdeutsche Allgemeine Zeitung, de Kölner Stadtanzeiger/Kölnische Rundschau en de Neue Osnabrücker Zeiting (NOZ). Er volgen regelmatig nieuwe cijfers en inzichten de updates kondigen we aan in onze nieuwbrief, wil je op de hoogte blijven meld je dan hier aan.