Eerste stappen op de Duitse markt

| Yvonne Cornax

 

Wist je dat de paasvakantie (half maart/ begin april) bij onze oosterburen populair is voor een ‘Kurzurlaub’? Kan je nog wel wat hulp gebruiken om deze Duitse gasten naar jouw bedrijf te trekken? Je bent niet de enige! Uit eigen onderzoek bij de Drentse ondernemers kwam de vraag naar ondersteuning bij de Duitse taal, online zichtbaarheid (website, SEO, online platformen) en gezamenlijke marketing vaak naar voren. We helpen je graag op weg bij deze vragen.

Checklist Duitse markt

In deze blog vind je praktische handvatten inclusief een handige checklist zodat jij aan de slag kan!

Ga naar checklist

Wanneer begin ik? De paasvakantie is een slim moment!

Op 16 maart barst het toeristisch seizoen los in Nedersaksen en een week later in Noordrijn-Westfalen. De paasvakantie is voor veel Duitsers een populair moment voor een korte vakantie. Sinds de pandemie is het reisgedrag van de Duitsers veranderd: veel mensen hechten waarde aan destinaties die niet te ver weg zijn, geven de voorkeur aan weidsheid en natuur i.p.v. massatoerisme. Toch kijkt men ook weer graag over de eigen landsgrenzen. Pasen is dus een perfect moment om aandacht te creëren voor Drenthe! En kijk voor seizoensverbreding ook eens goed naar de Duitse vakantiekalender en profiteer daar van.

Tip: Ook voor Duitsers is het traditie om met Pasen paaseieren te zoeken!

Hoe begin ik? Stap 1: een Duitse website.

Zie jij ook de kansen op de Duitse markt? Drenthe is niet de meest voor de hand liggende keuze voor Duitse gasten, je zult onze oosterburen dus echt moeten overtuigen, de eerste stap is een goede website. Ook Duitsers orienteren zich vooral online dus zorg dat goed vindbaar bent. Hieronder zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rij, zorg voor:

  • Correct Duits; taalfouten zijn in een gesprek misschien charmant, maar in geschreven teksten kunnen ze onprofessioneel overkomen (zie ook kennisblog Duitse taal).
  • Website of landingspagina; Duitse gasten hebben over het algemeen een grotere informatiebehoefte dan Nederlandse gasten, zorg dat jouw gast alle belangrijke informatie kan vinden. Bij een kleiner bedrijf kan je volstaan met een landingspagina met alle relevante informatie op een rij maar beter is een goede website.
  • Beleving versus informatie; een Duitser wil graag zien en weten wat hij bij jou kan beleven en wat de omgeving te bieden heeft. Nederlanders hechten vaak meer waarde aan beleving maar Duitse gasten hechten ook waarde aan “hard facts” en korte, bondige informatie.
  • Deze info is nodig; aanbod en prijzen, contactinformatie, praktische informatie over het verblijf, informatie over de omgeving.
  • Deze info is gewenst; USP van je bedrijf, reviews van andere gasten (wordt zeer gewaardeerd), annuleringsvoorwaarden.
  • Impressum verplicht; Duitse wetgeving stelt een colofon verplicht, hier geef je informatie over het bedrijf en de eigenaar.
  • Datenschutzerklärung verplicht; Duitse wetgeving verplicht dat je aangeeft hoe je de privacy waarborgt. Hier geef je aan hoe je met de gegevens van de bezoekers van je site omgaat. Zorg dat deze privacyverklaring vanaf iedere pagina te benaderen is!
  • Betalingsmethoden; PayPal, Klarna, creditcard, factuur. Geen iDeal!
  • Hier houden Duitsers van; bondige, relevante informatie, aansprekende teksten, keurmerken zoals recensies van Tripadvisor, tussenkoppen voor de overzichtelijkheid.
  • Hier houden Duitsers niet van; veel taalfouten, onoverzichtelijkheid, verrassingen, gebrek aan professionaliteit.

Handig: We hebben voor jou meer achtergrond informatie in onze online training voor een goede Duitse website.

Hoe begin ik? Stap 2: online vindbaarheid.

Heb je je Duitse website voor elkaar? Zorg dan dat je website gevonden wordt:

  • SEO; Het is belangrijk dat relevante zoekwoorden in de teksten van je website staan. In de optimale situatie vormen deze zoekwoorden 1 à 2% van alle woorden van de tekst. Zorg dat ze ook in de titel van de pagina en/of in een tussenkop staan. Gebruik zoekwoorden ook in de URL van de pagina. Duitsers zoeken vaak in combinatie met “Holland/Niederlande”. Ze zoeken minder naar de namen van de provincies of kleinere steden. Een zoekwoordenanalyse helpt je bij selecteren van nog meer goede zoekwoorden voor jouw bedrijf. Handig, wist je dat Marketing Drenthe het online zoekgedrag van Duitsers heeft onderzocht? Zo weten we welke zoekwoorden vaak worden gebruikt door de Duitse gast die zich online oriënteert op Drenthe voor overnachtingen of uitjes. Deze inzichten vind je hier.
  • Handig:  Om te zorgen dat jij betere gevonden wordt helpt het gebruik van: vetgedrukte tussenkoppen, opsommingen, hyperlinks naar andere pagina’s en vette kernwoorden in de website teksten.
  • Besuchdrenthe.de; Je kan je bedrijf gratis zichtbaar maken op besuchdrenthe.de. In deze blog leggen we je uit hoe je dat eenvoudig zelf kan regelen. 

Hoe begin ik? Stap 3: online marketing.

Hoe zorg je er nog meer voor dat je gevonden wordt bij jouw doelgroep? We adviseren je om heel gericht aan de slag te gaan. Een belangrijke vraag om je jezelf te stellen is in welke niche kan jij goed opvallen? Dit zijn stappen die je kan zetten:

  • Gebruik maken van (beoordelings)platformen; via een (beoordelings)platform stap je laagdrempelig de Duitse markt op. We noemen hier een paar populaire (beoordelings)platformen waar Duitsers zich oriënteren:
    Accommodaties, uitjes, restaurants, etc.: Tripadvisor, Yelp.
    Hotels en pakketreizen: Holidaycheck.de, secretescapes.de (voor luxe accommodaties en arrangementen).
    Accommodaties: Booking.com, fewo-direkt.de, airbnb.de, traum-ferienwohnung.de .
    - Campings: Pincamp.de van de ADAC, camping.info, Eurocampings.
  • Maak gebruik van social media; Potentiële nieuwe gasten oriënteren zich via social media en kijken naar de beoordelingen van andere gasten. Gasten die bij jou op bezoek zijn geweest, blijven via jouw social mediakanalen op de hoogte en kan je verleiden tot herhaalbezoek. Facebook en Instagram zijn het meest populair. Met foto's en korte video's kan je jouw gast eenvoudig een indruk geven van jouw bedrijf. De tone of voice is op social media wat informeler. Facebook biedt de mogelijkheid om je post tweetalig te publiceren (je kan zelf instellen wie wat ziet bij de doelgroep instelling). Op Instagram is het ook gangbaar om in het Engels te posten. Met een klein budget kun je ook adverteren en snel een relatief groot bereik creëren.
  • SEA; adverteren op internet kan met bijvoorbeeld Google Adwords, affiliate marketing (werken met partners) of met zogenaamde displaycampagnes, waarbij je advertentie door Google op allerlei websites wordt getoond. Let op dit vraagt om een specifieke aanpak om je budget goed in te zetten. We tippen je om gebruik te maken van een online marketing bureau gespecialiseerd in de Duitse markt.
  • Goed om te weten over adverteren in print: De Duitse markt is heel gevarieerd en prijzig. We raden je af om eenmalig te adverteren, dit levert vaak bijna niets op. Soms kan je voordeliger adveteren in krantjes met ‘Holland Seiten’ (met tips voor uitjes naar Nederland) maar ook dan is eenmalig adverteren niet erg lucratief. Alternatief is een journalist of influencer uitnodigen, maak daarvoor gebruik van een marketingbureau die connecties heeft met de Duitse (online) media.

Tip: Duitsers zijn gevoelig voor goede kwaliteit

Zorg ervoor dat je goede recensies krijgt. Controleer regelmatig de recensies op de voor jou én je Duitse gasten belangrijke platforms. Duitsers waarderen het als je als bedrijf (op tijd!) op hun recensie reageert, ook als het een negatieve is. Blijf beleefd en laat de gast weten dat je zijn mening waardeert. Je kunt ook een concrete oplossing aanbieden (een voucher o.i.d.) of dat ze telefonisch of via e-mail contact met je kunnen opnemen.

Samen de Duitse markt op, hoe pak ik het aan?

Hierboven adviseerden we om eerst te starten met je eigen online zichtbaarheid. We begrijpen dat marketing richting Duitsland lastig is en kostbaar. We adviseren je om samen te werken met collega ondernemers. We vertellen je ook graag hoe wij dat doen. Marketing Drenthe wil met de Drentse ondernemers Duitse gasten naar Drenthe trekken. Daarvoor delen we kennis, bieden we aanhaakmogelijkheden, vermarkten we Duitsland en staan we open voor jouw ideeën:

  • Ook dit jaar hebben we weer opfriscursussen Duits, ze zijn al snel en er zijn nog maar enkele plekjes. Voor meer informatie kijk hier.
  • We vermarkten Drenthe het hele jaar in de grensregio’s van Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. We zorgen voor een doorlopende vindbaarheid van Drenthe door Google Adwords in te zetten en ons Duitse Facebookkanaal te vullen met relevante content. We kiezen voor een aantal campagnemomenten rondom de belangrijke vrije dagen/lange weekenden in voor- en najaar. We richten ons in de campagnes op stellen 35+ en op gezeinnen met kinderen in basisschoolleeftijd. Naast de campagnemomenten worden er ook verschillende persreizen georganiseerd voor journalisten/bloggers uit Duitsland. Op deze manier creëren we nog meer zichtbaarheid onder onze Duitse doelgroepen.
  • Ook ondersteunen we Drentse ondernemers die samen de Duitse markt op willen met bijvoorbeeld de Drentse huisstijl, Duitse video en meer. Heb je plannen, neem dan contact op met onze relatiemanagers Gijs Klompmaker en Michelle Boer om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken.

Meer weten?

Nog meer informatie vind je op marketingdrenthe.nl/Duitsland