Waarom oer?


Drenthe, Oerprovincie van Nederland, een oersterk verhaal of juist oersaai? Bezoekers vinden Drenthe dé Oerprovincie van Nederland. Merendeel van de ondernemers is eveneens enthousiast, maar af en toe stellen ondernemers de vraag of Drenthe niet meer is dan oer. We kozen deze positionering omdat we zo onderscheidend zijn, het goed bij Drenthe past en onze bezoekers enthousiast zijn. In deze blog leg ik je uit: wat we bedoelen met oer, hoe we voor oer hebben gekozen én natuurlijk hoe onze bezoekers tegen onze Oerprovincie aankijken.

Oer staat voor oorspronkelijk, robuust en ongedwongen
Drenthe is een sterk merk met een heel eigen karakter. Drenthe kenmerkt zich als een ongedwongen én stoer gebied, met ongerepte natuur, indrukwekkende verhalen, hartelijke mensen en een gevoel van oorsprong. Oer staat voor oorspronkelijk (authentiek, no-nonsense, puur). Ook staat oer voor robuust en ongedwongen: Terug naar de basis en naar dat wat echt belangrijk is. Dat kan in Drenthe, Oerprovincie van Nederland. Met Oerprovincie van Nederland brengen we Drenthe dan ook op een karakteristieke en onderscheidende wijze onder de aandacht. Bezoekers hebben meteen een gevoel bij Drenthe. Dit gevoel van Drenthe hebben we vastgelegd in een merkverhaal en merkhuis, een verdere uitleg vind je in de merkgids op marketingdrenthe.nl.

Vergelijk het een beetje met Ierland. Ierland is een sterk karaktervol merk maar iedereen weet dat niet alle Ieren doedelzak spelen, rood haar hebben, schapen houden en in de pubs Guinness drinken…

Samen vertellen we het verhaal
De keuze voor oer maakten we met ondernemers en organisaties in de vrijetijdssector. In 2017 legden we de focus volledig op de vrijetijdseconomie. Dit was ook het moment om onze positionering aan te scherpen. We vroegen de ondernemers en organisaties in de sector wat zij de highlights van Drenthe vinden en wat Drenthe onderscheidt. Meer dan 250 organisaties dachten mee over de marketing van Drenthe. Rode draad in de antwoorden was dat het oorspronkelijke karakter kenmerkend is. Drenthe, Oerprovincie van Nederland was een feit. Alhoewel ook een aantal Drenten kritisch waren, RTV Drenthe wijdde er nog een stelling van de dag aan. We toetsten daarom in een online consumentenpanel welke beelden bezoekers hebben bij Drenthe. De mening van bezoekers was glashelder, Drenthe is dé Oerprovincie van Nederland.

Drenthe onderscheidt zich met Oerprovincie
Voor een sterk merk geldt dat deze moet passen bij het gebied, onderscheidend moet zijn (anders dan andere gebieden) en ook aantrekkelijk/relevant moet zijn voor de bezoekers. Recent vroegen we Nederlanders naar hun mening. Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt Oerprovincie van Nederland passen bij Drenthe. Bijna tweederde van de Nederlanders voelt zich aangesproken door de boodschap van onze positionering. Het overgrote deel vindt de website drenthe.nl er aantrekkelijk uitzien en passend bij het Drenthe gevoel.

Samen kunnen we het merk Drenthe nog sterker maken. We bieden je graag allerlei mogelijkheden om het verhaal van Drenthe samen te vertellen. Onder meer bieden we een beeldbank, huisstijl toolkit en Drenthe vlaggen. In het najaar organiseren we ook masterclasses waar je jouw eigen merkhuis kunt bouwen, aansluitend bij ‘oer’. Heb jij ideeën hoe we nog meer samen het Drentse verhaal kunnen vertellen of heb je vragen? Neem dan contact op voor een (online) kop koffie, zo bouwen we samen aan het sterke merk Drenthe.