Van Gogh campagne valt in de smaak

| Miranda Horstman

 

Eind maart startten we met de van Gogh in Drenthe campagne. Deze campagne is bij veel Nederlanders en Duiters uit de grensregio's onder ogen gekomen. Uit onze effectmeting blijkt dat men de commercial onderscheidend en aansprekend vond. Het zien van de campagne zorgde voor een significant hogere bezoekintentie aan Drenthe (in beide landen) en resulteerde daarnaast in een betere top-of-mind positie van Drenthe voor binnenlandse bestemmingen (in Nederland).

Campagne gericht op seizoensverlenging

Met de campagne vertelden we het verhaal van Van Gogh in Drenthe in combinatie met het mooie landschap dat je hier nog steeds kunt beleven. Door in het voorjaar, en later dit jaar in het najaar, de campagnes op te zetten, zorgen we voor seizoenspreiding.

Doelgroep cultuur- en natuurliefhebbers

De campagne is zowel op de Nederlandse markt als op de Duitse markt ingezet, waarbij we ons richten op cultuur- en natuurliefhebbers (Nederlandse leefstijlen Inzichtzoeker en Verbindingszoeker). De campagne was multimediaal, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van een TV-commercial (NPO1 en NPO2), online uitingen, Facebook/Instagram en print (Bild, Welt am Sonntag).

Resultaten campagne Nederland in bereik en clicks

De tv-commercial had een bereik van 2,5 miljoen en de online campagne bereikte 2,3 miljoen Nederlanders (getarget binnen doelgroep) en leverde 63K klikken naar de site. De specials in DvhN en de bijdrage aan Drenthe Dichtbij hadden gezamenlijk een potentieel bereik (oplage) van 300.000. De campagnepagina werd ruim 54.000 keer bekeken.

Nederland

Inzet:  TV, online, print

Doelgroep: Inzichtzoekers en Verbindingzoekers

Campagneperiode: 30 maart t/m 20 april

Drenthe vaker top-of-mind en hogere bezoekintentie na zien campagne
Naast onze bereikscijfers meten we via representatief panelonderzoek wat het effect van de campagne is op zaken als top-of-mind-positie en bezoekintentie. Hieruit blijkt dat een kwart van de Nederlanders een of meerdere onderdelen van de campagne hebben gezien. Deze groep heeft een significant hogere bezoekintentie en Drenthe zit bij hen vaker top-of-mind voor een binnenlandse vakantie. De commercial werd aansprekend en onderscheidend gevonden.

Resultaten effectmeting Nederland

 

Resultaten campagne Duitsland in bereik en clicks

De online campagne had een bereik van 1,6 miljoen Duitsers (getarget binnen doelgroep) en leverde 31K klikken naar de site. De BILD Urlaubspecial en bijdrage in Welt am Sonntag hadden gezamenlijk een potentieel bereik (oplage) van 2,7 miljoen. De campagnepagina werd ruim 28.000 keer bezocht.

Duitsland

Inzet:  Online, print (Bild, Welt am Sontag)

Doelgroep: Creatives/Socializers

Campagneperiode: 30 maart t/m 20 april

7 op 10 Duitsers eerder geneigd Drenthe te bezoeken na zien van de video van Van Gogh

Een vijfde van de inwoners uit de Duitse grensregio's heeft een of meerdere onderdelen van de campagne gezien. Men is vooral enthousiast over de aansprekende beelden. De commercial wordt door een meerderheid onderscheidend gevonden en maakt roept nieuwsgierigheid naar Drenthe op. 7 op de 10 zeggen eerder geneigd te zijn Drenthe te bezoeken na het zien van de video uit de campagne.

Resultaten effectmeting Duitsland

Lees meer