Wel of niet meedoen aan een TV-programma?

| Karin Wolfs

 

Word jij als ondernemer ook wel eens benaderd voor deelname aan bijvoorbeeld een campingprogramma op TV? Het klinkt vaak heel aantrekkelijk, jouw onderneming in beeld op nationale televisie. Maar deelname is nooit gratis. Dan wil je wel graag weten of je je geld goed besteedt.

Om daar een beter beeld bij te krijgen en om teleurstellingen te voorkomen kun je de producent gericht een aantal vragen stellen. En daar helpen we je graag bij op weg:

  • Kijkt jouw doelgroep naar het programma?
  • Op welke zender en op welk tijdstip wordt het programma uitgezonden?
  • Wat zijn de kijkcijfers?
  • Hoeveel aandacht en tijd krijgt jouw onderneming in het programma?
  • En mag je zelf bepalen wat je in beeld gaat brengen?
  • Hoe wordt de aflevering verder ingevuld en past dat bij jou?
  • Welke andere ondernemingen/concurrenten worden er in beeld gebracht?
  • Wordt het programma ook herhaald?

Je wilt zeker weten dat je jouw doelgroep met jouw boodschap bereikt. Het programma moet hen dus aanspreken en uitgezonden worden op zenders waar zij naar kijken, op tijdstippen waarop zij voor de TV zitten. Kun je deze vragen niet positief beantwoorden, dan gaat deelname je geen resultaten opleveren.

Maar net zo belangrijk is de wijze waarop jouw onderneming in beeld wordt gebracht en hoeveel tijd er voor jou is gereserveerd. Wees dus vooral kritisch wanneer je door een TV-programma wordt benaderd.

Gaat het om een geheel nieuw programma? Dan zal een producent niet alle, maar toch wel al veel vragen moeten kunnen beantwoorden. Er blijft dan echter altijd een onzekere factor. En dan is het heel normaal dat je het eerste seizoen even aan je voorbij laat gaan en zelf eerst eens een paar afleveringen gaat kijken. 

Heb je aanvullende vragen? Bel of mail ons gerust. We kijken graag met je mee naar een door jou ontvangen voorstel.