Marketing Drenthe herhaalt campagne om eigen omgeving te herontdekken
‘Gewoon bij jou om de hoek’, dat is de boodschap die men ook dit voorjaar weer twee weken lang door heel Drenthe in bushokjes ziet hangen. Doel van de campagne is om inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen. Want waar je ook woont, in het Drentse landschap is vlakbij altijd een plek waar je op ieder moment naartoe kunt om te ontspannen en te ontsnappen aan de drukte van alledag.
Campagne maakte trots
Reden om de campagne te herhalen waren de positieve resultaten van vorig jaar. Uit onderzoek kwam o.a. naar voren dat maar liefst 73% van de bereikte inwoners na het zien van de campagne trots was om in Drenthe te wonen. 70% gaf aan dat de campagne hen nieuwsgierig maakte naar de locaties op de uitingen. En 45% kwam na het zien van de campagne in actie, denk aan wandelen in de omgeving of het zoeken naar informatie over het gebied.
Een druk bestaan
We leven in een drukke maatschappij, met een groeiende behoefte aan rust en bezinning. Uit onderzoek*, dat we samen met PanelWizard uitvoerden, blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. Werkdruk, lange to-do lijsten en zorgtaken zijn de grootste boosdoeners, maar ook zorgen over de eigen gezondheid spelen een rol. Met deze campagne laten we zien dat er in de eigen omgeving zoveel plekken zijn om de wereld even op pauze te zetten en op adem te komen.
Abri uitingen
Onbekendere natuurgebieden om te ontdekken
Verspreid over de provincie prijkten afbeeldingen van dertien verschillende natuurgebieden. Daarbij is ervoor gekozen om wat onbekendere plekken in de directe omgeving te tonen. Een inwoner van Ruinen of Dwingeloo is wel bekend met het Dwingelderveld, maar Landgoed Rheebruggen, daar komt men vaak niet. Door niet voor de geijkte natuurgebieden te kiezen, herontdekken Drenten niet alleen hun eigen provincie, we dragen ook bij aan een spreiding van de bezoekers. Op deze wijze kunnen zowel mens als natuur ontstressen.
Oproep om foto’s in te sturen
De foto’s die zichtbaar zijn op de posters zijn alle dertien door inwoners of bezoekers van Drenthe gemaakt. Dit voorjaar hebben we een oproep geplaatst voor het insturen van foto’s. Dit leverde meer dan 300 foto’s op. Het grote aantal inzendingen en de enthousiaste reacties van de gekozen fotografen laten zien hoe trots de inwoners zijn op hun provincie. Op de poster staat ook een QR-code die passanten direct naar een wandelroute en wat meer achtergrondinformatie over het betreffende natuurgebied leidt. We willen het ontdekken van het gebied zo laagdrempelig mogelijk maken.
Samenwerking natuurorganisaties
Bij de totstandkoming van de campagne is advies ingewonnen bij Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Het Drentse Landschap. Door inwoners te wijzen op onbekendere natuurgebieden, spreiden we bezoekers in gebied en kunnen we de doelstellingen van de natuurorganisaties ondersteunen. En zij kunnen ons het beste vertellen op welke plekken recreanten meer dan welkom zijn.
Twee keer twee weken zichtbaar
De posters waren twee weken lang zichtbaar in vijftig bushokjes verspreid over de provincie en worden ondersteund door een online campagne op Instagram en Facebook. In september wordt de campagne herhaald. We hopen dat mensen door deze campagne weer even met andere ogen naar hun eigen omgeving gaan kijken. Bij jou om de hoek vind je namelijk alle ingrediënten voor een moment van rust en ontspanning. Het is met reden dat jaarlijks meer dan 2 miljoen bezoekers voor Drenthe kiezen om weer even op te laden, dus kom mee naar buiten en ervaar het zelf.
*Het onderzoek werd door PanelWizard uitgevoerd tussen 6 maart en 15 maart 2024 onder een representatieve steekproef van 1.078 Nederlanders.