Tips voor vertalen Duitse site


Wil jij Duitse gasten trekken? Dan is het een slimme stap om te starten met een Duitse website. Let op: Drenthe is voor Duitse gasten geen erg voor de hand liggende bestemming. Je zult onze oosterburen dus echt moeten overtuigen.We geven je in deze blog een aantal tips!

Drenthe is nog relatief onbekend bij onze oosterburen maar het aantal Duitsers dat Drenthe weet te vinden groeit flink. De Duitse vakanties en feestdagen vallen vaak net anders dan die van de Nederlandse gasten. Met de Duitse doelgroep liggen er dus kansen om je seizoen te verlengen. Duitsers oriënteren zich vooral online voor een vakantiebestemming, om Duitse gasten aan te trekken is het dus vooral belangrijk om online zichtbaar en goed vindbaar te zijn. We zetten hieronder de aandachtspunten op een rij.

Let hier op:

- Schrijf correct Duits; maak gebruik van een Duitse vertaler.
- Kan de gast alle belangrijke info vinden? Je aanbod, prijzen, contactgegevens.
- Impressum (colofon) en Datenschutzerklärung (AVG) verplicht!
- Duitse betalingsmethoden zoals PayPal, Klarna, creditcard of factuur.
- Duitsers houden van overzicht, praktische en relevante info en wat er in de omgeving te doen is.
- Zorg dat je online zichtbaar bent o.a. door gebruik SEO en vermelding op besuchdrenthe.de

Belangrijk: correct Duits

In de mondelinge communicatie mag je best fouten maken of een sterk Nederlands accent hebben. Veel Duitsers ervaren je accent in gesproken Duits als charmant. In geschreven taal (website, brochure, e-mail etc.) hechten Duitsers er grote waarde aan dat het Duits foutloos is (zie ook kennisblog Duitse taal). Staan er fouten in de tekst, dan komt je aanbod niet professioneel over. Duitsers zijn over het algemeen meer op zoek naar zekerheid en als je aanbod niet serieus overkomt, haakt de potentiële Duitse gast snel af. We adviseren je om gebruik te maken van professionele Duitse vertalers

Aandachtspunten website

Duitsers zijn geen Nederlanders, deze punten zijn belangrijk om op te letten:

  • Website of landingspagina; Duitse gasten hebben over het algemeen een grotere informatiebehoefte dan Nederlandse gasten, zorg dat jouw gast alle belangrijke informatie kan vinden. Bij een kleiner bedrijf kan je eventueel volstaan met een landingspagina met alle relevante informatie op een rij maar een goede website is aanzienlijk beter.
  • Impressum verplicht; Duitse wetgeving stelt een colofon verplicht, hier geef je informatie over het bedrijf en de eigenaar.
  • Datenschutzerklärung verplicht; Duitse wetgeving verplicht dat je aangeeft hoe je de privacy waarborgt. Hier geef je aan hoe je met de gegevens van de bezoekers van je site omgaat. Zorg dat deze privacyverklaring vanaf iedere pagina te benaderen is!
  • Betalingsmethoden; Duitsers zijn niet bekend met het in Nederland veel gebruikte iDeal. Maak gebruik van betalingsmethoden die je Duitse gast kent, zoals PayPal, Klarna, creditcard, factuur.
  • Hier houden Duitsers van; bondige, relevante informatie, aansprekende teksten, keurmerken zoals recensies van Tripadvisor, tussenkoppen voor de overzichtelijkheid.
  • Hier houden Duitsers niet van; veel taalfouten, onoverzichtelijkheid, verrassingen, gebrek aan professionaliteit.

Relevante informatie op je site

Drenthe is relatief onbekend en heeft geen kust, geen grote steden en er lijken op het eerste gezicht weinig grote toeristische trekkers. Wil je Duitse gasten trekken, zorg dan dat je de Duitsers overtuigt van wat jij te bieden hebt én wat er in de omgeving te doen is.

  • Deze info is minimaal nodig; zet overzichtelijk jouw aanbod en prijzen op een rij, geef heldere contactinformatie (Duitsers bellen je ook graag om nogmaals te bevestigen) en geef praktische informatie over het verblijf.
  • Deze info is gewenst; het zijn juist de kleine bijzonderheden die een Duitse gast over de streep kan halen laat dus zien wat jouw USP is, deel reviews van andere (Duitse) gasten (wordt zeer gewaardeerd), vermeld ook de annuleringsvoorwaarden. Bij het zoeken naar een bestemming speelt de accommodatie een grote rol.
  • Biedt omgevingsinformatie: toon naast informatie over je bedrijf ook wat er in je omgeving te doen is. Duitsers die Drenthe bezochten waardeerden vooral de spectaculaire natuur en gezellige dorpjes, het (familie)vriendelijke karakter, de activiteiten die er te doen zijn en de uitstekende fietsinfrastructuur. Lig je aan het water, laat dat dan zien. Let op: Nederlanders hechten vaak meer waarde aan beleving maar Duitse gasten hechten ook waarde aan “harde feiten” en korte, bondige informatie.

Online vindbaarheid

Als je aan de slag bent met je site, zorg dan ook dat je online vindbaar bent. We raden je aan hierop te letten:

  • SEO; Het is belangrijk dat relevante zoekwoorden in de teksten van je website staan. In de optimale situatie vormen deze zoekwoorden 1 à 2% van alle woorden van de tekst. Zorg dat ze ook in de titel van de pagina en/of in een tussenkop staan. Gebruik zoekwoorden ook in de URL van de pagina. Duitsers zoeken vaak in combinatie met “Holland/Niederlande”. Ze zoeken minder naar de namen van de provincies of kleinere steden. Een zoekwoordenanalyse helpt je bij selecteren van nog meer goede zoekwoorden voor jouw bedrijf. Wist je dat Marketing Drenthe het online zoekgedrag van Duitsers heeft onderzocht? Zo weten we welke zoekwoorden vaak worden gebruikt door de Duitse gast die zich online oriënteert op Drenthe voor overnachtingen of uitjes. Deze inzichten vind je hier.
  • Handig:  Om te zorgen dat jij beter gevonden wordt, helpt het gebruik van: vetgedrukte tussenkoppen, opsommingen, hyperlinks naar andere pagina’s en vette kernwoorden in de website teksten.
  • Besuchdrenthe.de; Je kan je bedrijf gratis zichtbaar maken op besuchdrenthe.de. In deze blog leggen we je uit hoe je dat eenvoudig zelf kan regelen. We hebben tijdelijk een actie om jouw tekst op besuchdrenthe.de te vertalen, kijk hier voor deze actie.

Gratis online training!

Handig: We hebben voor jou meer achtergrond informatie in onze online training voor een goede Duitse website.

Vrouw zit achter een laptop aan het bureau.