Campagnes – zin of onzin?


We voeren elk jaar verschillende campagnes uit om Nederlanders attent te maken op Drenthe als vakantiebestemming. Na afloop meten we via panelonderzoek in hoeverre deze campagnes bijdragen aan een betere top-of-mind positie en een hogere bezoekintentie. We gebruiken de effectmetingen daarnaast om onze materialen te evalueren en nog beter af te stemmen op de doelgroepen en leefstijlen die we willen bereiken. Ook checken we in hoeverre de uitingen bijdragen aan de positionering van Drenthe als Oerprovincie.

Resultaten campagne ‘Jouw avontuur in Drenthe’
In de zomermaanden liep de campagne ‘Jouw avontuur in Drenthe’ (eind juli/augustus 2020) waarin we Nederlanders uitdaagden om Drenthe te komen ontdekken. De campagne bestond uit een interactieve video, diverse online uitingen (o.a. banners, carrousels, linkads), abri’s, printuitingen in dagbladen (Parool, LC, DvhN, Stentor) en diverse snelwegmasten We evalueerden afgelopen maand het effect van deze campagne. Enkele resultaten hieruit zijn:

  • Drenthe was tijdens de zomerperiode het meest zichtbaar van alle provincies (15% zegt reclame van Drenthe te hebben gezien, 2e plek Zeeland 12%).
  • Drenthe staat top-of-mind op een derde plek als binnenlandse vakantiebestemming (na Zeeland en Limburg en voor Gelderland).
  • De campagne heeft ruim 3 miljoen Nederlanders bereikt ( 24% gezien; 4% zeker gezien en 20% waarschijnlijk gezien).
  • Als men de campagne heeft gezien, bleek Drenthe vaker top-of-mind te zitten (17% vs. 13%) en lag ook de bezoekintentie significant hoger (23% vs. 10%)

Resultaten campagne ‘Reserveer-alvast-je-plekje’ - Juni 2020
In het voorjaar liep onze campagne ‘Reserveer alvast je plekje’ (juni 2020). De campagne bestond uit een tv-commercial, abri’s, printuitingen in landelijke dagbladen (Volkskrant, Parool) en tijdschrift (Libelle,) en online uitingen. We startten de campagne direct nadat Rutte had aangegeven dat Nederlanders weer op vakantie mochten gaan. We wezen de binnenlandse toerist op de mogelijkheden om in Drenthe vakantie te vieren, veilig en verantwoord. We activeerden hen met de boodschap ‘Drenthe, alle ruimte om te genieten. Reserveer alvast je plekje’.

  • Drenthe was in juni het meest zichtbaar van alle provincies (18% zegt reclame van Drenthe te hebben gezien, 2e plek Zeeland 14%).
  • Drenthe staat top-of-mind op een derde plek als binnenlandse vakantiebestemming (na Zeeland en Limburg en voor Gelderland).
  • De campagne heeft 3,5 miljoen Nederlanders bereikt (25% gezien; 8% zeker gezien en 17% waarschijnlijk gezien).
  • Als men de campagne heeft gezien, lag de spontane bekendheid van Drenthe als vakantieprovincie significant hoger (65% vs. 55%) en lag ook de bezoekintentie significant hoger (34% vs. 14%).