Verwachting kampeersector Drenthe 2023

| Yvonne Cornax


Tijdens de coronacrisis was Drenthe immens populair voor een kampeervakantie In 2022 kwam het aantal overnachtingen op de Drentse campings niet meer op het niveau van tijdens de crisis maar zekerboven het niveau van voor de coronacrisis. Wat kunnen we in 2023 verwachten en wat zijn de nieuwste trends en ontwikkelingen in de kampeersector? We doken er deze maand dieper in samen met de Drenthe Campings. We delen graag de ontwikkelingen in deze blog.

Lichte groei in 2023 verwacht maar ook uitdagingen

Tijdens de coronacrisis herontdekten de Nederlanders het kamperen in eigen land. Ook voor 2023 verwacht NBTC dat we weer volop op vakantie gaan. Op vakantie gaan is een levensbehoefte voor veel Nederlandsers. Tegelijk staan de marges ook onder druk door stijgende kosten (zoals energiekosten), voorzichtig consumentengedrag en personeelstekorten. De onzekere economische tijden kunnen ook een positief effect hebben voor het kamperen, melden Rabobank en ACSI als vakantiegangers kiezen voor goedkopere alternatieven. Ook investeringen worden geremd door materiaalschaarste (bij verbouw of uitbreiding).

De trends op een rij

We nemen je mee in een aantal trends en tippen campings in Nederland en/of Drenthe die hiermee aan de slag zijn gegaan. We starten met de ontwikkelingen in de kampeermiddelen, deze zijn een duidelijke voorbode van ontwikkelingen in de sector waar we vervolgen op in gaan.

  • Trend in de kampeermiddelen

Kampeerzaken signaleerde een nieuwe ontwikkeling toen de teardrop trailer’ van het Amerikaanse bedrijf Polydrop op de markt kwam. De trailer is volledig duurzaam en elektrisch. Maar belangrijker is dat de trailer slecht 520 kilo weegt en met het ontwerp is rekening gehouden dat deze getrokken kan worden door een elektrische auto. Een voorbode voor volledig elektrisch kamperen. Inmiddels zijn ook elektrischer campers op de markt verschenen waarbij ook het koken elektrisch is. Nog niet alle campings zijn hier op voorbereid. Dit is geen probleem voor de gebruikers van de Ecocapsule uit Slowakije. Zonne- en windenergie en het opvangen van regenwater maken dit verblijf volledig off-grid. Alle functies bestuur je via één app. Op de camping zien we ook allerlei andere duurzame ontwikkelingen zoals tenten en kampeerattributen gemaakt van gerecyclede materialen. Ook maken kampeerders gebruik van zonne-energie voor verlichting of opladen van apparaten.

Kamperen gaat ook steeds meer volgens de laatste woontrends, zoals te zien op de kampeer en caravanjaarbeurs. Kamperen doen we tegenwoordig in stijl en daarin zien we tegengestelde trends. Stoer kamperen doe je met je 4x4 en een daktent, in Drenthe zijn er volop aanbieders te vinden van stoere kampeermiddelen. Of je gaat op pad met je oude retro caravan of camper (of je kiest voor een nieuwe camper of caravan die is gebaseerd op de oude modellen). Je (retro) kampeermiddel kan je ook gewoon huren en ook in de verhuur zijn volop Drentse aanbieders. Er zijn nog genoeg fervente kampeerders maar de nieuwe generatie kampeerders kiest voor flex- en deelkamperen. Ofwel kamperen wordt afgewisseld met andere manieren van vakantie vieren en de kampeermiddelen worden geleend of gehuurd.

  • Technologie, data, IoT, AI

Technologie biedt ongekende mogelijkheden voor zelf inchecken (vooral prettig voor camperaars), voor verbeteren (online) reserveringen, meer zicht op je voorraadbeheer/inkoop, slimme betalingssystemen en dat allemaal razendsnel en gebruikersvriendelijk. Landgoed Meistershof kwam in 2020 in het nieuws met de digitale receptie voor campergasten. De campergasten kunnen al vanuit huis hun eigen plekje reserveren. Veel camperaars vinden het vooral een groot voordeel dat hun plekje gedurende het hele verblijf voor hen gereserveerd blijft. De selfservice is dus extra gastvrij voor de camperaars. Dit jaar biedt de recreatievakbeurs een prominente plek voor online boekingsplatforms, is dit een voorbode voor een sterkere opkomst van online boekingsplatforms in de kampeersector?

In de hotelsector is dé trend slimme kamers. En deze trend biedt volop kansen voor de aanbieders van verhuuraccommodaties. Dit kunnen grote en kleine toepassingen zijn zoals het makkelijk streamen van eigen films en muziek, draadloos opladen (grote ergernis van veel gasten is het gebrek aan stopcontacten), uiteraard wifi 6.0, slimme bediening van licht/temperatuur. Als je dicht bij een provinciale weg zit dan is met de nieuwste technologie ook geluidsisolatie mogelijk. Maar de toepassingen bieden niet alleen kansen in de verhuuraccommodaties. Denk ook aan al je campinginformatie ontsloten op 1 app. Ook kunnen Internet of Things toepassingen handig zijn om veiligheid en toezicht in het laagseizoen te vergroten. Denk ook eens aan slimme sensoren die de kans op legionella monitoren. Tot slot zien we ook op de camping we de eerste robotten verschijnen, zoals de manouvreerrobot om gasten te helpen hun caravan op zijn plek te zetten (als ze geen eigen mover hebben) of een serveerrobot die gasten op hun camping plek gekoelde drankjes of ijsjes brengt.

  • Alternatieve accommodaties

Vroeger verbleef je in een hotel, vakantiehuisje of tent. Maar op de camping vind je al langere tijd bijzondere overnachtingsplekken. Op camping Torentjeshoek vindt je niet alleen een boomhut maar ook de Dom ‘Up (hangende tent),de Bosboot, Legertruck, de Skylodge en meer. Of denk aan een zandkasteel of sheddie bij Camping de Hondsrug.

De trend was hoe gekker hoe beter maar daar komt langzamerhand een kentering in. Reizigers worden zich bewuster van de impact van hun gedrag. Dit zie je wellicht ook terug bij de winnaar dit jaar van de prijs voor ‘meest bijzondere huuraccommodatie van de ANWB’. De Wikkelhouse-accommodatie is vervaardigd van duurzame materialen en kan minimaal 50 jaar mee. Bijna alle gebruikte materialen zijn geschikt voor hergebruik.

  • Reizigersvoorkeuren veranderen

Mensen zoeken vooral ervaringen. We zien veel tegenstellingen in de reizigersvoorkeuren van luxe naar eenvoud, van workcation op unieke verweg bestemmingen naar staycation, van grootse meeslepende belevenissen naar microavonturen. Gasten verwachten dat je rekening houdt met individuele voorkeuren zoals wel of geen hond op je kampeerveld. Op camping de Vledders halen paardenmeisjes en jongens al jarenlang hun hart op bij Camping de Vledders. De ondernemers spelen ook in op de trend om tijdens de vakantie weer echt even in balans te komen en op te laden met de yogaworkshops.  Van beleveniseconomie stappen we in de betekeniseconomie. Ondermeer Camping de Lakens in Bloemendaal en Camping Buitenland in Nieuw-Amsterdam bieden retraites aan. We zien ook campings die inspringen op thema’s of niches zoals geen kinderen (Jelly’s Hoeve) of juist kinderen, natuur (eventueel in combinatie met kinderen zoals Lolotte), boerencamping, yogacamping, een gaycamping, surfcamping etc.

  • Duurzaamheid

Duurzaam is niet nieuw maar de urgentie om duurzaam te ondernemen neemt toe en het streven is naar klimaatneutraal vakantie vieren. Ook bij reizigers groeit de wens voor duurzamer aanbod (ook al zien we dat in het gedrag nog niet altijd terug). Op Camping de Oosterweide kan je volledig klimaatneutraal je auto opladen. Bij (ver)bouwen wordt steeds vaker gekeken naar Leed certificering (Leadership in Energy and Environmental Desing). Bij Camping Netl in Kraggenburg kozen ze bij het (ver)bouwen onder meer voor gebruik zonnepanelen, groendaken en circulaire materialen. Ook planten ze ieder jaar nieuwe bamboe wat zorgt voor veel stikstof en Co2 opname. Bij Camping de Blauwe Haan in Uffelte is gestart met zonnewarmte, wordt gestookt op pallets en groen gas en uiteraard een duurzaam sanitair gebouw. Er liggen nieuwe plannen klaar om op het terrein de biodiversiteit vergroten. Ook gasten wordt gevraagd om water-, energie-, en voedselverspilling tegen te gaan.

Er zijn ook diverse kleine praktische oplossingen mogelijk zoals geen wegwerpartikelen meer, plaatsen van een compostbak, bewegingssensoren bij verlichting, alternatieven voor vlees.

  • Personeelsuitdagingen

Er is een nieuwe generatie medewerkers op de arbeidsmarkt die andere eisen stelt aan hun baan. Voor campingeigenaren is het een uitdaging om te kijken hoe we het (seizoens)werk aantrekkelijk maken voor de huidige generatie. Hiswa/Recron zoekt met haar leden naar nieuwe oplossingen zoals de introductie van de 32 urige werkweek. Mogelijke oplossingen liggen wellicht ook in personeel op contractbasis, platformeconomie/personeelsbestand voor hele sector, werken op afstand (denk aan thuiswerkende receptionisten). Medewerkers zijn de nieuwe gasten, hun tevredenheid telt.

  • Nieuwe businessmodellen

Recreatieondernemers willen hun gasten een goede tijd bezorgen en zijn veelal betrokken bij hun omgeving. We zien ook steeds meer sociaal ondernemerschap. Een bijzondere plek is Landgoed DeCamping op het oude voetbalveld in t Zandt. Dit is een werkplek voor mensen met achterstand op de arbeidsmarkt. Daarnaast zien we ook op de camping dat grenzen steeds meer vervagen. Door corona zien we dat gasten ook vanaf de camping werken en dat maakt het makkelijker om nog even wat langer op de camping te blijven met je gezin. Goede WiFi is daarbij uiteraard noodzakelijk. Er zijn meer kruisbestuivingen die worden gemaakt. Op camping Lievelinge in Vuren waan je je meer op een festivalterrein dan op een camping. Start ups waren voorheen het domein van de techindustrie maar in de pandemie schoten plots de pop-up campings omhoog zoals Winterwoods in het natuurgebied Hart van Drenthe. De eigenaren van Camping de Lente van Drenthe gingen het avontuur aan door het DX adventurepark te openen. Als camping met waterpark trekken ze nu een heel eigen publiek. Het resultaat is blije avontuurlijke bezoekers waar de eigenaren van de camping een veel fijnere verbinding mee hebben.

In gesprek met de 'Bestemmingmakers'

Wil jij meer weten over de ontwikkeling bij Drentse ondernemers? Gijs Klompmaker ging met ondernemers in gesprek over wat hen drijft en waar zij mee bezig zijn. Volg de podcast bestemmingmakers!