Verhaallijn 2021
Dat we flexibel moeten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat we geen duidelijke basis hebben liggen voor dit jaar. Hiervoor gaan we even een paar stapjes terug. Aan de basis van al onze activiteiten ligt de Oerpositionering, wat staat voor oorspronkelijk, ongedwongen en robuust. Ieder jaar leggen we het accent op één verhaallijn. Dit jaar is dat: de Stoerste Speeltuin. Komt je misschien bekend voor, want deze verhaallijn hanteerden we vorig jaar ook. Alleen veranderden de plannen van 2020 door de uitbraak van het Coronavirus. Hierdoor hebben we een groot deel doorgeschoven naar 2021, omdat dit nog veel kansen biedt. We spelen in op het oerinstinct en het verlangen om naar buiten te trekken. Buiten spelen in alle ruimte. Klauteren in bomen. Op pad met de schaapsherder. Overnachten in een boomhut. Samen met je partner of met je gezin maak je de mooiste herinneringen in de Oerprovincie van Nederland.
Doelgroepen
De belangrijkste doelgroepen waar we ons op richten zijn de gezinnen met jonge kinderen en stellen van 35+. Wij trekken graag de gasten die genieten van natuur, cultuur en het samenzijn met familie en vrienden. Dit zijn de 'leefstijlen' harmoniezoekers, verbindingzoekers en inzichtzoekers. Deze doelgroepen definiëren we met behulp van een handige tool; de Leefstijlvinder. In eerste instantie zouden we ons focussen op de harmoniezoeker, deze groep bestaat voornamelijk uit gezinnen met jonge kinderen en zij zijn gebonden aan de schoolvakanties. We hebben er bewust voor gekozen om ook de verbindingszoekers en inzichtzoekers actief te benaderen om zo spreiding te stimuleren in het voor- en naseizoen. Ook is dit een groep die in tegenstelling tot de gezinnen vaak overnachtingen boekt bij hotels en B&B's. Bij deze groep ondernemers lopen de boekingen voor dit jaar nog minder snel.
Verschillende fases
Hoe gaan we die doelgroepen dan bereiken? Dit gaan we doen door in verschillende fases te werken. Momenteel zitten we nog in lockdown en daarmee komen we gelijk aan bij Fase 1: De wachtfase. Tijdens deze fase richten we ons op inspiratie en awareness. Passend bij het sentiment en alle ontwikkelingen kijken we hoe we Drenthe toch zichtbaar kunnen maken, zonder een oproep om Drenthe te bezoeken. We brengen mooie natuurfoto's in beeld van onze Facebookvolgers, we delen thuistips en ontwikkelen nieuwe blogs waar ondernemers bij aan kunnen haken. Denk bijvoorbeeld aan de blog van het Valentijnsdiner waarbij we 5 gerechten van Drentse ondernemers deelden om thuis te bereiden. Daarnaast zijn we op dit moment druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe video, die ondernemers kunnen delen met hun (potentiële) gasten.
We hopen dat we in het voorjaar overgaan naar Fase 2: De zoek en boek fase. Hierbij draait het om awareness en activatie. Dit houdt in dat we een stapje verder gaan dan inspireren. Verwachting is dat mensen er heel graag op uit willen, maar wel op zoek zijn naar een veilige plek waar je ruimte hebt om te genieten. We richten ons op het voorjaar en het najaar, om zoals eerder genoemd te zorgen voor spreiding. In onze uitingen bieden we concrete tips voor stoere uitjes en mooie overnachtingslocaties. Tijdens deze fases zetten we een mix in van online- en offline middelen. Hierbij kun je denken aan advertenties in bladen en kranten, op social media, op relevante websites, outdoorreclame in de vorm van abri's, verspreiden van het Vakantie Doeboek en de Drenthe gids. Verder maken we het hele jaar doorlopend gebruik van Google adwords, social remarketing, display remarketing, externe platformen. Zo zijn we zichtbaar op de meest relevante plekken.
Samenwerken met Marketing Drenthe
Natuurlijk hartstikke leuk al die plannen, maar je bent waarschijnlijk ook benieuwd hoe jij hier als ondernemer iets mee kunt. Hoe je kunt aanhaken en waar we kunnen samenwerken. Hieronder heb ik een paar punten voor je uitgelicht. Benieuwd naar een compleet overzicht, bekijk dan onze participatiebrochure.
- Contentkalender 2021
We zorgen het hele jaar voor nieuwe content. Op Drenthe.nl, via onze social media-kanalen en in nieuwsbrieven met de leukste tips en acties voor potentiële bezoekers. Heb jij een activiteit die bij het onderwerp van de maand past? Laat het ons weten!
- Jouw gegevens op Drenthe.nl
Is jouw organisatie of bedrijf al zichtbaar op de toeristische site van Drenthe? Je kunt dit gratis invoeren op drenthe.nl, besuchdrenthe.de en/of drenthe.com.
- Houd jezelf op de hoogte via de Oerkreet
Via onze zakelijke nieuwsbrief houden we je op de hoogte van relevante onderzoeken over de vrijetijdsbranche, recente aanhaakmogelijkheden, uitnodigingen voor bijeenkomsten en webinars en tips.
- Maak gebruik van de Drenthe stijl
Vergroot de herkenbaarheid van je bedrijf/organisatie en Drenthe door het toepassen van de Drenthe huisstijl. Gebruik (delen van) de huisstijl, denk bijvoorbeeld aan het Drenthe logo, op je eigen communicatiemiddelen zoals je website of drukwerk.
- Gratis foto's op de beeldbank
Op zoek naar fotografie van Drenthe om te gebruiken voor je eigen communicatiemiddelen zoals je website of drukwerk? Download ze gratis in onze beeldbank.
Werkwijze
Momenteel werken we voornamelijk vanuit huis en dat is soms best uitdagend. We "Zoomen" er wat af om zo in verbinding te blijven met elkaar als team, maar ook met onze achterban en het werkveld. Hiermee houden we elkaar scherp. Tijdens ons wekelijks teamoverleg kijken we kritisch naar de ontwikkelingen en onze plannen. Zitten we nog op de juiste koers? Maken we de juiste keuzes of moeten we dit misschien bijsturen? Hierbij kijken we vanuit verschillende specialisaties, die wij hebben opgedeeld in verkennen, verbinden en verleiden. Dit zorgt soms voor interessante discussies en de nodige frustraties...
Hebben de Projectmanagers een campagne net in de startblokken staan, komen er onderzoeksresultaten op tafel waaruit blijkt dat deze campagne toch even niet zo lekker past. En dan zie je zelfs vanaf een computerscherm wel wat gefrustreerde gezichten. Maar zoals ik in het begin al zei, zijn we gelukkig flexibel! En zodra we de boel weer hebben opgepakt en we een beter plan hebben, zijn wij weer een blij team. Want wij doen dit niet alleen voor onszelf, maar juist om Drenthe op de kaart te zetten, Drentse ondernemers te steunen en daarbij ook de Drentse inwoners niet te vergeten. De marketing van Drenthe doen we samen!