Drenthe: kansen op de Duitse markt en corona

Ursula Weber - Mediamixx en Yvonne Cornax - Marketing Drenthe

Kijk jij al over de landsgrenzen heen? Uitgerekend nu? Je blik richten op de Duitse markt (en ons buurland is gigantisch) heeft dat in tijden van een pandemie überhaupt zin? Nederlanders gaan momenteel het liefst op vakantie in eigen land. Is dat in Duitsland anders? Het antwoord is ja en nee. We vertellen je graag over het veranderde reisgedrag van Duitsers, waarom Drenthe juist nu interessant is voor Duitse vakantiegangers (vooral uit de grensregio Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen) en hoe je kan beginnen. Deze blog maakten we samen met onze partner Mediamixx, dit bureau is gespecialiseerd in Duits-Nederlandse communicatie.

Corona en de Duitse vakantieganger: Wat we daarover weten.
Het is niet te voorspellen hoe de pandemie zich verder zal ontwikkelen (dat hebben we de afgelopen twee jaar wel gezien). Beide landen passen hun coronamaatregelen in het licht van de dynamische ontwikkelingen voortdurend aan. Kleurcodes springen van rood naar groen en vice versa, winkels gaan open, restaurants sluiten hun deuren...

Maar de behoefte van de Duitsers om te reizen, om in het buitenland op pad te zijn, is enorm groot. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het groeiende aantal clicks op online reisreportages. De trend verschuift ook van één lange vakantie in de zomer naar verschillende kortere reizen verspreid over het jaar, zoals blijkt uit een studie van het ZukunftsInstitut.

De kern van het verhaal: de gemiddelde Duitser stelt momenteel andere prioriteiten dan in de tijd vóór de pandemie. De Duitse vakantiegangers hechten tijdens deze pandemie meer belang aan:

Regionaal toerisme:

  • Korte afstanden >>> geen noodzaak om in een vliegtuig te stappen
  • Goede medische zorg op de vakantiebestemming
  • In geval van nood snel weer thuis kunnen zijn

De authentieke reiservaring:

  • Bestemmingen met massatoerisme zijn veel minder aantrekkelijk
  • Weidsheid, authentieke ervaringen in de natuur en een echte onderbreking van de dagelijkse sleur zijn veel populairder dan bestemmingen ver weg
  • Een kleine ecologische voetafdruk

Heldere communicatie:

  • Hygiënemaatregelen ter plaatse
  • Verwachtingen die worden gewekt komen overeen met de realiteit

 

Nu beginnen?! De aantrekkelijkheid van Drenthe voor Duitse bezoekers.
Naast het veranderde reisgedrag maakt ook het imago van Nederland dat wij een aantrekkelijk bestemming zijn voor Duitse vakantiegangers (vooral uit de grensregio). Wanneer je Duitsers vraagt hoe ze Nederland (Holland) zien, zijn de meest voorkomende antwoorden de grote kindvriendelijkheid, de relaxte volksaard en de ietwat humoristische omgangstoon, de goede fietspaden, de natuur en het culturele aanbod waarbij ook aan kinderen is gedacht.

Voor Drenthe tellen deze pluspunten mee:

  • Op korte reisafstand biedt Drenthe de mogelijkheid om vakantie te vieren in het buitenland.
  • Drenthe biedt volop ruimte om te genieten, weg van de (vooral in vakantieperiodes) overbevolkte kust en de Randstad.
  • Met haar drie nationale parken, haar ongerepte weidsheid en de positionering als Urregion der Niederlande biedt Drenthe precies wat Duitsers zoeken op het gebied van veiligheid, ruimte en authentieke, natuurgerichte vakanties.

Hoe begin ik?
Word online zichtbaar!

Corona heeft in Duitsland de digitalisering een boost gegeven. Hoewel Nederland nog steeds een voorsprong heeft, zoeken Duitsers van alle leeftijden online naar vakantiemogelijkheden. Een goede stap is dus om te zorgen dat je online zichtbaar bent, zorg onder andere voor:

  • Een Duitse website of een taalkundig correcte en goede Duitse landingspagina. Op je website/landingspagina moet de gast in ieder geval de belangrijkste informatie vinden, net als een e-mailadres en een telefoonnummer voor eventuele vragen.
  • Een vermelding van je bedrijf op besuchdrenthe.de. Met deze gratis vermelding profiteer je van de marketing van Marketing Drenthe in Duitsland. Er wordt een link naar je website opgenomen. In deze blog leggen we uit hoe je dat eenvoudig zelf kunt regelen.

Let op: in Duitsland gelden er andere wettelijke verplichtingen! Op je website is een Impressum vereist (een soort colofon). Houd daarnaast rekening met de privacywetgeving als je persoonsgegevens verwerkt zoals bij reserveringen, boekingen en aankopen. In de brochure E-commerce in Duitsland (kvk.nl) vind je meer informatie hierover. Notabene de meeste Duitsers kunnen niet via IDeal betalen. Kies liever voor gangbare Duitse betaalmethodes zoals PayPal, Klarna, betaling per creditcard of het versturen van een factuur. Minimaal één van de betaalmethodes moet gratis zijn.

Communiceren in het Duits
Ga je aan de slag met uitingen voor de Duitse markt dan is dit handig om te weten:

  • Duitsers zijn onder de indruk van het feit dat bijna iedere Nederlander wel een beetje Duits spreekt. In de mondelinge communicatie mag je best fouten maken of een sterk Nederlands accent hebben, dit wordt als charmant ervaren. In geschreven taal (website, brochure, e-mail etc) dien je er echter voor te zorgen dat het Duits foutloos is. Doe je dit niet, dan komt je aanbod niet serieus over en haakt de potentiële Duitse gast snel af. We raden je aan gebruik te maken van een goed vertaalbureau dat werkt met native speakers (tips voor vertalers vind je hier)
  • Duitse bezoekers hechten aan goede inhoudelijke informatie. Zorg ervoor dat je zo concreet mogelijk bent. Beloof alleen wat je ook daadwerkelijk waar kunt maken. Focus minder op sfeer en meer op goede voorbeelden.
  • In de regel letten Duitsers niet zo op de kosten wanneer ze op vakantie zijn. Ze maken graag gebruik van extra aanbod dat aansluit op de authentieke vakantiebeleving (bijv. boerderij B&B serveert ontbijt, zelfgebakken taart of biedt een tochtje in een paardenkoets aan, heeft huurfietsen, etc.).

Meer weten?

Handige informatie vind je op marketingdrenthe.nl/Duitsland. In februari verschijnt onze tweede kennisblog samen met Mediamixx, het onderwerp daarvan: de Duitse taal. Ook organiseren we dit jaar verschillende bijeenkomsten gericht op de Duitse markt. Bekijk het hier.